Raja Ampat - The Last Paradise

22 april 2019 - Ambon, Indonesië

Reisblog 3  - Maandag 11 maart t/m dinsdag 26 maart

Maandag 11 maart t/m woensdag 20 maart

Van deze 1,5 week heb ik mijn blog niet elke dag goed bijgehouden en daarom vat ik het even kort samen. We hebben zoals gewoonlijk weer onze stagedagen gelopen. Een bijzonder momentje in die week was dat we naar een weeshuis in Latuhalat zijn gegaan. Iedereen was erg blij om ons te ontvangen en het was bijzonder om te zien hoe ze daar leven. We zullen hier regelmatig langsgaan om mee te kijken, helpen en activiteiten te doen. Verder zijn we naar Pulau Pombo geweest; een onbewoond eiland waar je met een bootje heen kan vanaf Tulehu. Er was verder niemand, dus we hadden de lichtblauwe zee en het witte strand helemaal voor onszelf. Op een andere dag zijn we naar ‘Air Panas’ geweest. Dit zijn warmwaterbronnen die uit de bergen komen. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar het water was veelste warm om in één keer in te gaan zitten. Van deze afgelopen week heb ik wel een video gemaakt, waarin je kunt zien wat we nog meer hebben gedaan.

Link naar video: https://www.youtube.com/watch?v=SqggukSBKzw

Donderdag 21 maart & vrijdag 22 maart

Samen met Lieke hebben we besloten om een aantal dagen naar Raja Ampat te gaan, wat ligt in West-Papoea. Het is één van de mooiste plekken in Indonesië en daarom hadden we een mini-vakantie geboekt van ongeveer vijf dagen. Op donderdag zijn we naar Sorong gevlogen, vanaf daar kun je weer met de boot verder. Die boot vaart helaas op hele ongunstige tijden, dus we zijn één nacht in Sorong gebleven en hebben de volgende ochtend de ferry genomen naar Waisai. Vanaf daar ga je met een speedboot naar het eilandje waar je een homestay hebt geboekt, in ons geval Kordiris op Gam Island. Het is een kleinschalig verblijf met huisjes op het water waarbij je gelijk in contact komt met de andere gasten. We hebben die middag van aankomst ook gelijk met alle gasten gesnorkeld. In Raja Ampat heb je heel veel mooi koraal en we hebben ook tussen de haaien en schildpadden gezwommen. In de avond zijn we met z’n allen met een bootje naar een random zandbank gevaren midden op het water en vanaf daar hebben we een prachtige zonsondergang bekeken.

Zaterdag 23 maart & Zondag 24 maart

Een bekende spot in Raja Ampat is Piaynemo, je kunt daar een berg beklimmen waarna je een bizar mooi uitzicht hebt op de kleine bergjes, met het licht blauwe water er omheen. We zijn op zateradgochtend naar een aantal eilandjes gevaren om daar eerst te snorkelen en vervolgens doorgevaren naar Piaynemo, heel bijzonder! Alles bij elkaar waren we best lang onderweg en ook redelijk laat terug, in de avond hebben we niks meer gedaan. Op zondag besloten we een dagje te relaxen bij de homestay, omdat het daar ook al super mooi is en we er maar een paar dagen waren.

Maandag 25 maart & dinsdag 26 maart

We zijn op maandagochtend om 5.30 op pad gegaan om vogels te gaan spotten. We hebben ongeveer 20 minuutjes door het oerwoud gelopen om op een wat meer open plek te gaan zitten, maar helaas kwamen er maar weinig vogels tevoorschijn. Je kon ze wel heel goed horen en dat was ook al heel bijzonder! We moesten in de middag met de speedboot terug naar de haven  van Waisai om daar met de ferry weer terug naar Sorong te varen. Daar zijn we weer een nachtje gebleven en op dinsdag zijn we teruggevlogen naar Ambon! Ze noemen het ‘Raja Ampat, The Last Paradise’ en we begrijpen nu echt waarom dat zo is! Van deze mini trip heb ik ook een video gemaakt.

Link naar video: https://www.youtube.com/watch?v=IuQgEfnrbeg

Liefs,