Das pech, pinpas weg

11 maart 2019 - Suli, Indonesië

Reisblog 2 - zondag 3 maart t/m zondag 10 maart

Zondag 3 maart

We zijn deze ochtend al op tijd op pad gegaan; Tos, Cees, Nona, Jos en Marleen kwamen ons ophalen. We hebben een heel stuk over het Noord-Westelijke deel van het eiland gereden. In Hila zijn we uitgestapt om het ‘Amsterdam Fort’ en de ‘Old Church’ te bekijken. We hebben hier gelijk onze eerste ervaringen opgedaan met het feit dat iedereen met je op de foto wilt. We zijn tenslotte (de enige) Westerse mensen die daar rondlopen en dat is voor de locals best speciaal. ‘Mister, photo!’ Of ‘Mister, I love you!’, erg bijzonder. Heb tegen Eline gezegd dat ik er geld voor ga vragen, nee grapje. We zijn daarna doorgereden naar Lima, een plaatsje wat door een tsunami en moesson is overspoeld, dus van twee kanten via de zee en via het gebergte. Er was niks van overgebleven en erg triest om te zien. Een stuk verderop hebben we de auto geparkeerd bij Ureng en zijn we gaan lopen door het oerwoud naar een waterval. Heel mooi om te zien en we hebben daar ook nog gezwommen. In de avond zijn we naar Alfred gegaan, want hij was die dag jarig. Olla had lekker eten gemaakt voor iedereen en ik heb ook nog Tobelo geleerd van de nichtjes van Olla! Een dansje wat ze hier doen.

Maandag 4 maart

Dit was de eerste dag dat we naar onze stageplek, bij de yayasan, zijn gegaan. We hebben op deze eerste ochtend meegeholpen bij de groep met het maken van bananensiroop. Het is bijzonder om te zien hoe zij hier nog in ontwikkeling zijn op het gebied van apparatuur. Wij gebruiken regelmatig een blender, maar je kon op de groep zien dat het voor hen een redelijk nieuw ding is om mee te werken. Ze betrekken ons heel erg in de groep en dat vind ik zelf prettig, het zorgt er ook voor dat je weet dat ze waarderen dat je er bent. Ze praten veel in het Maleis, maar wanneer we iets niet begrijpen doen ze ook echt hun best om te zorgen dat wij het wel begrijpen. Wat ook wel weer ironisch is, want soms zeggen ze iets in het Maleis en denken ze dat ik het niet versta, maar dan versta ik het dus wel. Omdat het koken in de ochtend was en de naailes in de middag, hadden we tussendoor even pauze. Het was die dag heel warm en zonnig dus we zijn toen naar het Maluku Resort & Spa geweest, zit bij ons aan het begin van de straat. Een heel mooi resort met een zwembad langs de zee, waar je dan gewoon de hele dag heen kunt voor 40.000 Rp (2,50 euro, precies niks dus). Aan het eind van de middag hebben we toen meegedaan met de cursus van het leren naaien.

Dinsdag 5 maart & woensdag 6 maart

We hebben deze dag weer meegedaan/geholpen met 2 cursussen, koken en naaien. Iets waar ik me echt nog bij neer moet leggen is het feit dat bijna iedereen te laat komt. Er zijn meerdere mensen die dit van tevoren al tegen mij hadden gezegd, maar het is toch een dingetje. Wanneer een cursus naaien om 15.00 begint, zijn wij daar natuurlijk ook om 15.00. Eline en ik waren dan ook eigenlijk de enige die er om de daadwerkelijke tijd waren en de ‘cliënten’ kwamen zo tussen 15.15 en 15.45 aankakken. Ook de instructeur was er pas om 15.45, dus de cursus kon ook pas toen beginnen. Ik vraag me dan af wat die mensen aan het doen zijn waardoor ze te laat komen, maar dat is iets wat ik waarschijnlijk toch niet ga begrijpen.Vanaf nu hebben wij ons voorgenomen om zelf ook een half uur later te komen, haha. Wel grappig want wij komen juist gepland te laat, en zij komen gewoon echt te laat. Ook nog even met papa en mama gebeld, die moesten ook de hele dag op Thiago oppassen. Op woensdag hebben we weer meegeholpen bij de cursus naaien.

Donderdag 7 maart

Op donderdag was het een nationale feestdag voor iedereen in Indonesië, waardoor vrijwel iedereen vrij was. Chiko en Felix (collega’s/vrienden van Litha) wilden ons op deze vrije dag over het zuidelijke deel van het eiland op de scooter rondrijden. We hebben redelijk wat uurtjes rondgereden. Vanuit Suli zijn we naar Passo gereden, langs Batu Gong, Toisapu, Hutumuri, Rutong en bij Leahari zijn we even gestopt. Je had daar een heel mooi strandje waar we eventjes hebben gezeten en natuurlijk weer op de foto gegaan met locals daar die dat graag wilden. Daarna zijn we doorgereden naar Hukurila Beach, ook hier was een mooi strandje, het leek een beetje op een baaitje. We hebben hier even gezwommen, maar wel hélemaal in het hoekje, omdat ongeveer het hele strand naar ons omkeek. Daarna zijn we doorgereden langs Naku, Hatalai, Soya en als laatste naar Ambon stad. Daar hebben we nog wat gegeten bij D’lekkers en toen weer door naar huis. In de avond hadden we afgesproken met Lieke (Nederlandse student die hier ook onderzoek doet), we hebben gegeten bij Sibu Sibu. Het is leuk om hier ook met haar af te spreken nu zij hier nog is, omdat je ervaringen kunt delen, maar dus ook samen dingen kunt doen.

Vrijdag 8 maart & Zaterdag 9 maart

Het heeft op de vrijdag eigenlijk alleen maar geregend, waardoor we de hele dag niks hebben gedaan en thuis zijn gebleven. Op zaterdag weer veel regen, dus zijn we in de middag naar het Ambon City Center gegaan. Litha en Joel wilden met ons naar de film, dus we zijn mee geweest naar de film ‘Captain Marvel’. Een film waar een 5-jarig jongetje normaal gesproken niet heen zou mogen, maar wat nu de normaalste zaak was. Net als het feit dat mensen hier gewoon hun baby meenemen naar de film, haha. Omdat het ook na de film nog regende, zijn we daarna naar huis gegaan. In de avond nog even met thuis gebeld!

Zondag 10 maart

Op deze laatste dag van de week zijn we naar The City Hotel gegaan in Ambon stad. In de ochtend was het (weer) aan het regenen en we hadden er eigenlijk ook geen behoefte aan om de hele dag thuis op onze kamers te zitten. We zijn toen zelf vanaf huis met de angkot naar de stad gegaan. We hebben zelfs nog een keer over moeten stappen, maar na een uurtje rijden kwamen we aan bij het hotel. Op de 7everdieping hebben we even aan onze schoolopdrachten kunnen werken, met een heel mooi uitzicht over de stad! In de avond wilden we bij het Ambon City Center gaan eten, om een keer wat af te wisselen na al die rijst en bami. Toen ik naar de bank wilde gaan om te pinnen, deed ik mijn pinpas in de automaat, maar hij bleef hangen op ‘transaction is being processed’. Was niet voor maar 5 minuten, maar dat eindigde in ongeveer anderhalfuur. De beveiliging gaf aan dat ik morgen wel even terug kon komen om mijn pas op te halen, lekker nuchter! Helaas zag ik dat niet zo zitten, dus ik heb mijn pas gelijk geblokkeerd en nemen m’n ouders over 6 weken een nieuwe mee. Gelukkig ben ik met Eline, dat scheelt een hoop! Vanaf nu dus een pasje lichter door in deze reis.

Link naar video 2: https://www.youtube.com/watch?v=6tSFlxppUeU&feature=youtu.be

Liefs,

Marija

1. Marleen:
    12 maart 2019
    Mmm, krijg heimwee, het is hier koud in Middelburg🥶.
    Het is fijn om te zien dat het goed gaat met jullie.
    Geniet verder😘😘Jos en Marleen
  2. Cees en Nonna Verhage Patty.:
    9 april 2019
    Vervelend van je pas. Gelukkig nemen je ouders een nieuwe mee. Ja bizar he dat kinderen gewoon welke film dan ook.mogen zien. In ieder geval heb je het naar je zin..straks vakantie met je ouders. Heerlijk genieten dan naar Rumah Gasira.
    Lieve grieten uit Middelburg. 😘